Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Antioxidánsok a dohányzás okozta károk ellen

A lakosság azon rétegébe tartozol, aki mérgezi magát? Csökkentsd a dohányzás káros hatásait antioxidánssal!

Természetesen a legtöbbet azzal teszel az egészségedért, ha végleg leszoksz a dohányzásról, de amíg még hódolsz ennek a káros szenvedélynek addig is sokat segíthet, ha elkezded ellensúlyozni a káros hatásokat, hogy minél kisebb legyen az esélye a megbetegedésnek.

A szabad gyökök támadásainak a sejtjeink nap-, mint nap ki vannak téve. A szabad gyökök olyan nagy reakcióképességű, rövid életű molekulák, amelyek képesek a szervezet bármely anyagában kárt okozni. Olyan reaktív részecskék, amelyek egy másik elektron után kutatnak, hogy új párt hozzanak létre.

 

Az antioxidánsok védelmet jelenthetnek a szabad gyökök ellen.

Szabadgyökök mindenképp keletkeznek a szervezetben hormonális hatásokra, nem megfelelő életmód hatására, káros szokások, dohányzás, nem elegendő pihenés, nem megfelelő minőségű táplálkozás eredményeképpen. Ugyanígy antioxidánsokat is termel a szervezet, hogy védje magát a szabadgyökök romboló hatásától. Azonban ez az egyensúly - köszönhetően az ártalmak megsokszorozódásának - könnyen felborulhat….ez azonban pótolható.

 


22.jpg


Egy kiadós edzés után például nagy mennyiségű antioxidáns termelődik a szervezetben, de antioxidánsokat kívülről is be lehet vinni, megfelelően összeválogatott táplálékokkal vagy táplálék kiegészítőkkel is.

A legalapvetőbb 5 antioxidáns az A és E vitaminok, amelyeket a szervezet raktározni is képes, a C-vitamin, amely nap mint nap pótlásra szorul, a csodaszernek tartott Q10, valamint az antioxidáns enzimek működéséhez is szükséges szelén. Legutóbbiból ritkán alakul ki hiányállapot, mivel szelén szinte mindenben található. Ezen kívül még ugyancsak antioxidáns hatásúak a gyümölcsökben, zöldségekben megtalálható fitovegyületek, a bioflavonoidok.


Kiterjedt kutatási adatok azt mutatják, hogy a különböző antioxidánsok kombinációja nagyobb védelmet nyújt, mint az egyes tápanyagok önmagukban. Az E-vitamin meggátolja a béta-karotin és a C-vitamin oxidációját, míg az E-vitamin és a szelén fokozzák egymás hatását. A C-vitamin az elhasználódott E-vitamin és béta-karotin regenerációját segíti, de együttműködik az immunrendszert összetetten támogató antioxidáns enzimekkel is. Továbbá a bioflavonoidok a C-vitamin hatását fokozzák, és gátolják annak lebomlását.

A béta-karotin (A vitamin) megtalálható az élénk narancssárga zöldségekben és gyümölcsökben (pl. sárgarépa, sütőtök, sárgadinnye, sárgabarack), de ezen kívül még jó forrásai a pirospaprika és édesburgonya.

A C-vitamin (szinte minden gyümölcs- és a zöldségféle tartalmazza) nem csak antioxidáns, hanem erősíti az immunrendszert, védelmet nyújt a stresszel és a rákkeltő anyagokkal szemben. A C-vitamin kiváló forrásai a papaya, fekete ribizli, csipkebogyó, pirospaprika; de ezen kívül még megtalálható a narancs, ananász, eper, kivi, zöldpaprika és a többi zöldségekben.

Az E-vitamin kitűnő forrásai a nyers növényi olajok, kemény héjú gyümölcsök és a búzacsíra.

A szelén fellelhető az állati belsőségekben, húsokban, rákokban, kagylókban, a vaj és a tejtermékekben, valamint a teljes kiőrlésű gabonakészítményekben. Kiváló forrásai még az avokádó és a lencse.

A Q10 koenzim remek forrásai a szója, burgonyák, spenót, lucerna.

 

Cikk megjelent: http://www.almamag.hu/egeszseg/antioxidansok-a-dohanyzas-okozta-karok-ellen/