Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Hasznos tippek a leszokáshoz!

Készülj fel a leszokásra!

 

2e1ax_origami_entry_quit-smoking-calendar.jpgTűzd ki a leszokás napját! (Változtasd meg a környezeted: gyűjtsd össze az összes cigarettát, hamutálat az otthonodban, az autóban és a munkahelyen, és szabadulj meg tőlük.)

Ha volt már sikertelen leszokási kísérleted, emlékezz vissza egy kicsit. Vedd számba, mi segített abban, hogy ne gyújts rá, és mi nem.

Az elhatározás és az önbizalom alapvető: hinni kell abban, hogy "meg tudom csinálni", ''képes vagyok eldönteni és ragaszkodni tudok a döntésemhez”.

 

Akaraterő és irányítás

Vedd át az irányítást! Ebben segíthet a motivációd, ami miatt szeretnél leszokni. Gondold végig az okokat, hogy miért is akarsz leszokni. Légy határozott, készíts egy listát, hogy milyen okok miatt szeretnél leszokni és tedd olyan helyre, ahol mindig láthatod! Ha csökken a leszokási kedved, a lista segíteni fog megerősíteni.

Ugye nem akarod elveszteni a leszokásba eddig belefektetett kemény munkát?

Mielőtt ismét a kezedbe vennél egy cigarettát tedd fel a kérdést magadnak: “Tényleg szükségem van erre a cigarettára?” Gondold végéig! ...melyiket könnyebb megállni? – most ezt az egy szálat vagy újrakezdeni az egész leszokási folyamatot?

 

Maradj derűlátó, gondolkodj pozitívan

Ha csábítást érzel egy cigarettára, gondolj bármi másra, csak a dohányzásra ne – egy finom vacsorára, egy kellemes kirándulásra, egy szép emlékre, a másnapi teendőkre vagy az aznapi eseményekre.  Minél kevesebbet gondolsz a dohányzásra, annál könnyebben megy majd a leszokás. Gondolj magadra úgy mint nem dohányos, és ne úgy, mint ex-dohányos! Alakíts ki egy új, nagyszerű énképet önmagadról, amelyben a cigaretta már nem kap helyet, lásd magad olyan embernek, aki egy magabiztos, erős és egészséges életű személy, akit nem korlátoz a cigaretta függősége.

 

Kerüld a csábítást és a rágyújtás lehetőségét! 

drink-02.jpg

 

Próbáld meg elkerülni a dohányzásra serkentő szituációkat, kerüld a dohányosok társaságát (legalább a kezdeti időszakban). A dohányfüst, a dohányzás észlelése előhozhatja a nikotinéhségét és a dohányzás utáni vágyat.

Ne hagyd, hogy egy nehéz nap utáni esti pihenés, vagy egy hosszú hétvége elcsábítson és egy cigaretta lerombolja az addig befektetett kemény munkát. Egy alkalmi cigaretta csak az elvonási tüneteket erősíti!

Kerüld az alkoholfogyasztást. Az ivás csökkenti a gátlásokat, és kevésbé tudsz ellenállni egy szál felkínált cigarettának.

 

Helyettesítsd valamivel a cigarettát

Társaságban mindig legyen nálad valami (pl. pohár, ásványvizes üveg), hogy lefoglalja a kezed. Egy rágógumi vagy cukorka is visszatarthatja a dohányzás utáni vágyat. A kikapcsolódáshoz nincs szükség cigarettára. Vezesd le a feszültséget más módon: vegyél néhány mély levegőt, tarts szünetet, végezz könnyű tornagyakorlatokat. Elsőre nevetségesnek tűnhet, de nem én találtam ki. 10 guggolás vagy fekvőtámasz legalább annyira (ha nem jobban) segít a feszültség levezetésében, mint egy szál cigaretta.

 

Sajátíts el hasznos új ismereteket, változtass a szokásaidon

 

A megszokott napi beosztásod, szokásaid hasznos megváltoztatni, hogy ezek ne emlékeztessék arra az időre amikor még dohányos voltál. Válassz pl. másik útvonalat a munkába menned, igyál zöld vagy fekete teát kávé helyett, fogyaszd máshol a reggelit, teát, kávét. A lényeg, hogy ne ugyanott, ahol eddig cigivel tetted.

bior.jpg

Beszélgess sokat, menj el sétálni vagy foglald el magad sokféle feladattal, munkával, olyan tevékenységgel, amit szívesen csinálst (pl. kertészkedés, kötés, barkács munka). Célszerű ilyenkor új tevékenységet, hobbit vagy valamilyen sportot beiktatni az életvitelbe, mivel sokkal több időd lesz ezután, így olyan dolgokkal is foglalkozhatsz, amit már régóta szerettél volna, de eddig nem volt rá időd. Tervezz minden napra valami élvezeteset.

Amikor úgy érzed rá kell gyújtanod, kezdj bele valamibe, ami eltereli a figyelmed. Sose feledd, a rágyújtás gondolata néhány perc alatt elmúlik.

 

Figyelj az étkezésre és mozogj 

lady_dog1.jpgHa teheted - és miért ne - iktass be könnyed sportolás, mert a testmozgás kellemes időtöltés, segíti a szervezet méregtelenítését, fokozza a vérkeringést, oldja a feszültséget és jobban is fogod érezni magad a bőrödben. Elmehetsz sétálni, futni vagy úszni, de akár egy kutyasétáltatás is kiváló lehet (ha van rá lehetőséged), nem utolsó sorban a házi kedvenc is örülni fog neki. Nem túl megterhelő, de annál hatékonyabb mozgásforma a yoga is, nem beszélve a lelki feltöltődésről, amit nyújtani tud. Kiváló segítség lehet a leszokás miatt jelentkező feszültség csökkentésére.

Ne hagyd, hogy a cigaretta szerepét az étel vegye át.  Ha az átlagosnál éhesebbnek érzed magad és félsz a felszedett kilóktól, kerüld a magas kalóriatartalmú ételek fogyasztását! Helyette mindig legyen kéznél valamilyen zöldség vagy gyümölcs. Ha még ezután is éhesnek érzed magad, egy pohár sovány kefirbe, vagy joghurtba keverj bele egy púpozott evőkanálnyi érkezési zabkorpát (nagyobb élelmiszerboltokban kapható) és igyál rá egy pohár vizet. Ennek minimális a tápértéke, de jóllakottság érzését kelti.

Igyál sok folyadékot, lehetőleg vizet vagy gyümölcsleveket, melyek kiválóan segítik a szervezet méregtelenítő folyamatait, ezáltal enyhítik a megvonási tüneteket is.

 

Jutalmazd magad rendszeresen!

A dohányzás elhagyásának egyik legjobb mellékhatása, hogy több pénzed lesz. Gyűjtsd össze ezt a pénzt és költsd hasznos dolgokra, de továbbra is magadra. Most lehetőséged lesz olyan dolgokat is megvenni, amire már régóta vágytál, de eddig drágának találtad, hiszen ez idáig több tízezer forintot költöttél el a havi cigarettázásra.

 

Rossz hangulat vagy depresszió?

Nagyon sok olyan módszer áll a rendelkezésre, amellyel javíthatsz hangulatodon. A dohányzás abbahagyásakor jelentkező feszültségnek, rossz hangulatnak a nikotin nem a gyógyszere, hanem az oka. Amíg nem dohányoztál, addig Te sem érezted a nikotin kiürülésekor jelentkező kellemetlen sóvárgást, szorongást.

Tegyél valamit azért, hogy elkerüld a stresszes helyzeteket, csökkentsd a feszültséget. Vegyél egy forró fürdőt, mozogj többet, yogázz vagy olvass el egy jó könyvet. Cseppenthetsz nyugtató levendulaolajat is a fürdővízbe vagy a párnádra, mielőtt nyugovóra térsz, ez segít ellazulni.

Ne feledd! Az első cigarettát nem szabad elszívni! Ha egyszer hozzászoktattad a szervezeted a dohányfüsthöz, a nikotinhoz, az örökre emlékezni fog rá, és bármikor képes visszaszokni. Ne kísértsd az ördögöt, legyél határozott, és ne gyújts rá évek múlva sem!

Töltsön el örömmel az a jóleső érzés, hogy Neked sikerült.