Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Táplálkozás a dohányzás abbahagyását követő időszakban

A dohányzás gyorsítja az anyagcserét, fokozza az emésztőnedvek elválasztását, elnyomja az éhségérzetet, tompítja az íz- és szagérzékelést. Ezek a hatások a dohányzás elhagyásával ideiglenesen megszűnnek. Lassul az anyagcsere, fokozódik az éhségérzet, finomabbá és érzékenyebbé válik az íz- és szagérzékelés, így változatlan táplálkozás mellett is hízás következhet be. Mindehhez nassolási hajlam is csatlakozik, ami 2-4 kg testsúlytöbbletet eredményezhet.

A leszokott dohányosok többnyire azért híznak el, mert szájukat és kezüket kell, hogy lefoglalják valamivel, és pótcselekvésként a cigaretta helyét az édességek, üdítőitalok, rágcsálnivalók fogyasztása veszi át.

nutrition.jpg

 

Tanácsok az elhízás megakadályozására

Figyeljen arra, hogy a dohányzás elhagyása mellett intenzív, erőteljes fogyókúrát ne kezdjen, ne terhelje a szervezetet két oldalról. Törekedjen egy ésszerű, tudatos, egészséges táplálkozás kialakítására!

Csökkentse a zsírfogyasztást megfelelő ételkészítési eljárások kiválasztásával. Részesítse előnyben a gőzölést, párolást, a fóliában, teflonedényben, sütőzacskóban, sütőben történő sütést, a kukta és egyéb pároló edények használatát. Mellőzze a rántást, kedvezőbb a kevés liszttel, alacsony zsírtartalmú tejtermékkel történő habarás. Kerülje a zsíros élelmiszereket, ételeket. pl. Olasz, Turista, Vadász felvágott, disznósajt, lecsókolbász, hurkafélék stb. A Update logóval ellátott termékek kivételt képeznek ezen területen, nyugodtan fogyaszthatóak. Ne feledje, hogy majdnem minden élelmi anyag, táplálék, tartalmaz kisebb-nagyobb mennyiségben úgynevezett rejtett zsiradékot, pl. csokoládé, a felvágott, a sajt stb. Érdemes csökkenteni a koleszterinben dús ételek fogyasztását, amit csak az állati eredetű termékek tartalmaznak. A legtöbb a belsőségben, velőben, a szárnyasok bőrében, tojássárgájában és vajban található. Az állati eredetű zsírokkal szemben a növényit részesítse előnyben (olajok, margarinok).

Fogyasszon inkább összetett szénhidrátokban gazdag ételeket, pl. teljes kiőrlésű lisztből készült pékárut, barna kenyeret, rozskenyeret, durum tésztát, barna rizst, stb.

Fontos, hogy a cigaretta helyébe ne lépjen más káros szenvedély, nassolás pl. csokoládé, édességek. Helyette ajánlott a cukormentes rágógumi, valamint az "egészséges nasik ", mint pl. egyszerű és összetett saláta, nyers sárgarépa, karalábé, káposzta, káposztatorzsa, zeller, uborka, paprika önmagában vagy kefiröntettel, párolt zöldség, zöldleveles főzelékféle, nyers gyümölcs, gyümölcssaláta, cukor hozzáadása nélkül készített kompót. Magas savtartalmú gyümölcsöt, pl. citromot, narancsot, savanykás almát nem érdemes fogyasztani, mert ez tovább fokozza az éhségérzetet.

 

Bélmozgás- székletürítés

Rostdús táplálkozás ajánlott. A szervezet nem tudja lebontani a rostokat, így azok növelik a széklet mennyiségét, megkötik a vizet, ez tovább növeli a béltartalmat, ami összességében mozgásra kényszeríti a bélizomzatot, így biztosított a napi székletürítés.

fibre-rich-food.jpg

 

Rostban gazdag élelmiszerek: gyümölcsök, magas rosttartalmú lekvárok (lehetőleg cukormentes formában), zöldség és főzelékfélék, 100%-os frissen préselt vagy magas rosttartalmú gyümölcs- és zöldséglevek, teljes kiőrlésű gabonából készült termékek, korpafélék, pl. lenmag, gabonapelyhek, búzakorpa, zabkorpa, kenyérfélék, Korpovit, Ham-let, Abonett, müzli, müzliszelet, barnarizs, durum tészta stb.

A rostdús diéta eredményes kiegészítői lehetnek az éhgyomorra elfogyasztott langyos gyógy- és ásványvizek, mint pl. Mira, Mohai Ágnes, Parádi, Hunyadi víz.

A savanyított tejtermékek - kefír, joghurt, aludttej, iró - fogyasztása mindenképpen javasolt, mivel a tejsav, valamint a szénsav ingerfokozó hatása befolyásolja a székletürítést. Egy evőkanál étkezési búzakorpa egy pohár joghurtba keverve reggel és este - csillapítja az éhséget és megszünteti a székrekedést.

 

Székrekedést okoz a nem megfelelő folyadékbevitel, ezért törekedni kell a növelésére!

A bő folyadékfogyasztás segíti a szervezetet a képződött méreganyagok kiürítésében, valamint a teltségérzet kialakításában is. Ilyen a gyümölcslé, zöldséglé, gyógytea, víz, szénsavmentes ásványvíz. Érdemes kerülni a koffeintartalmú tea, kávé, kóla fogyasztását, valamint az alkoholt, mert ezek mind fokozzák a cigaretta utáni vágyat.

A székrekedés kezelésében igen lényeges a bélizomzat ingerlése és a bélfal mozgásának biztosítása. Erre alkalmas, pl. az édesítetlen kamilla vagy hársfatea, hideg vagy langyos víz, a rostos gyümölcs- és zöldséglé, pl. szilva-, ribizli-, egres-, sárgabarack-, őszibarack-, paradicsom- és sárgarépalé, a savanyú káposzta leve, melyet közvetlen lefekvés előtt, vagy felkelés után ajánlott meginni.

 

Idegrendszer

A dohányzás abbahagyásával járó stresszt segít feloldani a pantoténsav (B5- vitamin), melynek legfőbb természetes forrásai: gabonapelyhek, búzacsíra, korpakészítmények, zöldfőzelékek, olajos magvak, csirkehús. A B1- vitamin regenerálja az idegeket, csökkenti a szorongást. Legfőbb természetes forrásai: barnarizs, teljes kiőrlésű gabonalisztek, búzacsíra, olajos magvak, sertéshús, máj, tej.