Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Kérdések és válaszok

Miért érdemes abbahagyni a dohányzást? 

Azért, hogy tovább éljen, és amíg él, jobban érezze magát. A cigaretta elhagyásával már egy éven belül csaknem felére csökken a szívinfarktus és a szélütés veszélye. Családtagjai, különösen a gyerekek jobban fogják érezni magukat a dohányfüst mentes környezetben.

Több pénze marad, amit olyan dolgokra költhet, amire már régen vágyott, de eddig nem jutott rá pénz.

Ha gyermeket terveznek (vagy már várandós is), számos betegségtől, hátránytól tudja megóvni születendő gyermekét, hiszen a terhesség alatti dohányzás megnöveli a vetélés, a koraszülés és a halva születés kockázatát. Szülés után pedig az anyatejben a nikotin koncentrációja két-háromszor akkora is lehet, mint az anya vérében.

 

Milyen egyéb előnyei származnak abból, ha abbahagyja a cigarettázást?

Jobb lesz a közérzete, javul a teljesítőképessége, könnyebben kap levegőt. Kitisztul a hangja, megszűnnek a reggeli köhögések. Jobb lesz a szájíze és a lehelete, nem lesz cigaretta füst szagú a haja és a ruhája. Kifehérednek a fogai és a körme, kisimul és egészségesebb színű lesz a bőre, kifényesedik a haja.


 

stresszKorábban már többször megpróbálta letenni a cigarettát. Ment is egy darabig, de aztán valami történt (bosszúság, depresszió) és mégis rágyújtott. Hogy kerülheti ezt el?

Ne keseredjen el, nincs egyedül! A sikeresen leszokott dohányosok túlnyomó többsége nem az első, hanem a második-harmadik-sokadik próbálkozásra tudott megszabadulni a cigarettától. Gondolja végig a korábbi alkalmakat, és próbáljon meg tanulságot levonni tapasztalataiból, hogy ne essen ismét ugyanabba a csapdába.

Ne menjen be abba az üzletbe, ahol cigarettát szokott venni. Étkezés után azonnal álljon fel az asztaltól és foglalja el önmagát valamilyen tevékenységgel (az asztal leszedése, fogmosás..).

Az első hetekben kerülje a dohányosok társaságát, ne igyon szeszesitalt.

Ha eszébe jut, hogy rágyújtana, ne engedjen az első csábításnak: a rágyújtási vágy hirtelen szokott jönni, de hamar le is cseng. Igyon meg egy pohár vizet, vagy nézzen az órájára és mondja azt önmagának: "öt percig nem gyújtok rá, addig kibírom" és foglalja el magát valamivel. Meglátja, az öt perc elteltével már nem is kívánja a cigarettát.

Mindig csak aznapra koncentráljon. Ne arra gondoljon, hogy soha többé nem gyújthat rá, hanem csak arra, hogy ma nem fog rágyújtani. Az agynak könnyebb így feldolgozni, mint a SOHA többé…


 

Mindegy, hogy mikor kezdi el a nemdohányzó életet?

Soha nem késő elkezdeni! Minden füstmentes nap egészségesebbé tesz. A dohányzásra fordított költségek megspórolásáról már nem is szólva.

Tulajdonképpen bármikor le lehet tenni a cigarettát, de célszerű, ha olyan alkalmat választ ki, amikor megkönnyítheti önmaga számára elhatározásának megvalósítását. Válasszon egy nyugodtabb időszakot, amikor előreláthatóan kevesebb feszültséggel jár az élet (pl. egy hosszú, nyugalmasnak ígérkező hétvégét vagy amikor szabadságra megy, elutazik és kizökken a megszokott környezetből).


 

hizas-jpg.jpgMár korábban abbahagyta volna a dohányzást, de attól félt, hogy meghízik?

Valóban nem ritka, hogy a cigaretta elhagyása súlynövekedéssel jár. A súlynövekedésnek többféle oka lehet:

Minden dohányos ismeri, hogy a cigarettának étvágycsökkentő hatása van. Ha ez elmarad, a leszokóban lévő dohányos észre sem veszi, és többet eszik.

A cigarettázás elhagyásával a leszokóban lévő dohányos "nem tud mit kezdeni a kezeivel" - hogy elfoglaltságot biztosítson kezeinek-szájának, rágyújtás helyett nassol. Ezt hívják pótcselekvésnek.

A cigarettafüstben lévő nikotinnak anyagcsere-fokozó hatása van. Ez azt jelenti, hogy a dohányzó ember a táplálékból többet éget, és kevesebbet raktároz, mint a nemdohányzó. Ha elmarad ez a hatás, nem is kell többet enni, ugyanabból a táplálékmennyiségből kevesebbet fog égetni és többet raktároz. Ez a folyamat átmeneti, míg a szervezet átáll egy másik egyensúlyra (ez a testsúlynövekedés általában nem több 2-3 kg-nál).

 

Hogyan előzhető meg a jelentős testsúlynövekedés, illetve, mit tegyen, ha két étkezés között úgy érzi, muszáj valamit ennie?

Viszonylag egyszerű módszerekkel.

Az alapelv: az energia bevitel mérséklése, az energia leadás fokozása. Nem kell éhezni, koplalni, különösebben diétázni sem. Mindent ehet, amit szeret, a hangsúly a mennyiségen van. Ha betartja a következő szabályokat, nem fog 2-3 kg-nál többet hízni (esetleg még annyit sem):

Nem szabad nassolni egy morzsát sem, csak étkezési időben szabad enni, reggelizni, ebédelni, vacsorázni. Sohasem szabad jóllakásig enni. Minden étkezést akkor kell abbahagyni, amikor úgy érzi, hogy már nem éhes, de még tudna enni.

Fokozza energia leadását. Nem versenysportra van szüksége, hanem rendszeres testmozgásra. Sétáljon naponta kb. 30 percet, lehetőleg kellemes környezetben, partnerrel, gyerekkel, kutyával - ez relaxációnak is megteszi. Ne használjon liftet, menjen fel gyalog az emeletre (de legalább szálljon ki egy-két emelettel hamarabb). Szálljon le a buszról egy megállóval előbb, parkoljon úti céljától 2-3 háztömbre.

Amikor úgy érzi, muszáj valamit ennie egy pohár sovány kefirbe, vagy joghurtba keverjen bele egy púpozott evőkanálnyi érkezési zabkorpát (nagyobb élelmiszerboltokban kapható) és igyon rá egy pohár vizet. Ennek minimális a tápértéke, de jóllakottság érzését kelti.

További étkezési tanácsok a leszokást követő időszakban>>>